lauantai 30. lokakuuta 2010

2500km lähestyy

Ensimmäiset kylmän kelin kokemukset on nyt saatu, joten laitetaanpa ensikokemuksia niiltä osin tänne. Autoa ostaessa olin hieman skeptinen robottivaihteistoa kohtaan, sillä eihän se ole "oikea" automaatti. Kylmillä keleillä robottivaihteiston toiminta on kuitenkin yllättänyt positiivisesti. Vaihteistossa ei juuri huomaa eroa pikkupakkasilla, vaan vaihteet menevät päälle oikein mukavasti. Itseasiassa vaihteisto tuntuu jopa ajavan taloudellisemmin kylmänä, sillä vaihteet vaihtuvat isommalle hieman aikaisemmin. Tämä oli hieman yllättävää, sillä C5:n automaatissa kylmyyden huomasi selkeästi.

Muutaman ensimmäisen kilometrin aikana vaihteet eivät juuri C5:ssä päälle menneet, kun taas C4:n robotti toimii kuten pitääkin. Puolilämpimällä koneella olen muutaman kerran havainnut pientä nykimistä, mutta muutaman kiihdytyksen jälkeen nämä oireet ovat hävinneet. Auto myös lämpenee nopeammin kuin oletin, pikkupakkasilla ei vielä kabiinissa tarvitse palella. Istuinlämmittimiä en yleensä käytä, mutta testimielessä niitäkin on tullut kokeiltua. Ilmeisesti lämmittimien säädön tehonumeroinnilla ei ole mitään merkitystä, sillä "kolmosteho" tuntuu viileämmältä kuin ykkösteho, ja kakkosteho on taas selkeästi voimakkain. Ranskalaista logiikkaa.

Luistonesto on C4:ssä toteutettu erinomaisesti, se ei ole liian agressiivinen kuten esimerkiksi Ford Focuksessa. Luistonesto astuu kuvioihin vasta jos jäisellä tiellä kunnolla polkee, eli pienet sutimiset eivät saa aikaan jarrushowta. ABS jarrujen toimintaa en vielä ole päässyt kokeilemaan, sillä uutuudenkarheat Misukat ovat pitäneet koslan tiessä kiinni. Pieni miinus tuulilasin reunojen "kaukalosta", lumien tökkiminen lasilta pois onnistuu lähinnä katon kautta. Kokonaisuudessaan kuitenkin varsin positiiviset ensikuvat näin kylmän kauden alkajaisiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti