tiistai 21. lokakuuta 2014

Bonus rahastoon ja vieläkin parempi säästövinkki

Vaikka nykyään kuulunkin lähes kaikkiin S-ryhmän osuuskauppoihin, en silti ole mikään S-ryhmän fani. Itseasiassa minua inhottaa se tapa, jolla S-ryhmän lonkerot levittäytyvät yhteiskunnan kaikille osa-alueille ja nakertavat sitä vähääkin kilpailua, joka kotimaan markkinoilla on. Jotain hyvää "Ässässä" kuitenkin on.

Mielestäni Ässän jokin aika sitten lanseeraama "Bonukset rahastoon" -kuvio on toimiva. Se saattaa oikeasti jopa innostaa ihmisiä sijoittamaan, sillä moni pitää saamaansa S-bonusta "arvottomana" - rahana, joka on jo tuhlattu. Se, miten bonukset rahastoon -systeemi on rakennettu, voi olla montaa mieltä. Mielestäni tuollainen "rahastojen rahasto" -malli on asiakkaiden huijaamista. Se on loistava tapa piilottaa sijoitustoiminnan todelliset kulut tuulipukusijoittajilta. 


Mikään ei kuitenkaan pakota käyttämään tätä Ässän omaa palvelua. S-pankin verkkopankkiin saa viritettyä saldotiedotteen, joka kolahtaa kerran kuussa sähköpostiin. Itse olen laittanut muistutuksen tulemaan jossain kuun puolivälin paikkeilla. Tämän jälkeen käyn käsin näpräämässä tilisiirron suoraan Nordnettiin. Meidän taloudessa Bonuksia kertyy kympin-kaksi kuussa, joten mistään suurista rahoista ei ole kyse. Isoin yksittäinen boonusta maksava ostos on koirien vakuutus. Toki jos muu vakuutusasiointi olisi Lähitapiolassa, bonaria kertyisi reilummin. En kuitenkaan ole valmis maksamaan vakuutuksistani enemmän vain siksi että saan hieman lisää boonusta. 

Viimeaikoina olen aloittanut myös toisen, mielestäni varsin ovelan, tavan kerryttää pientä säästökassavirtaa. Kyse on nimittäin niinkin alkeellisesta asiasta, kuin pullojen palautuksesta. Jos tykkäät hörppiä limukkaa, kaljaa tai jotain muuta pantillisessa pakkauksessa myytävää tuotetta, olet jo tietyllä tavalla "budjetoinut" niihin menneen rahan. Koko raha on menetetty ja takaisin saatavat pantit on "boonusta".

Valtaosa ihmisistä palauttaa pullot ja sitten kassalle mennessä vähentää pullokuitin summan ostoksista. Tämä on itseasiassa kahdella tavalla typerää: 
1. Pullokuiteilla maksetusta osuudesta ei kerry S-bonusta.
2. Pullokuitit ovat yleensä varsin pieniä, eikä niiden kautta tullut "alennus" tunnu oikeastaan missään.

Tehdäänpä pieni ajatusleikki. Mies ostaa kerran viikossa viikonlopuksi 24-päkin ohrapirtelöä tai jotain muuta "tärpättiä". Tästä elämänlaatua kohentavasta investoinnista pantteihin menee 3.60 euroa. Vuodessa on 52 viikkoa, joten vuoden aikana se tekee piirua vaille parisataa euroa. Vajaan neljän euron alennus viikonloppuostoksista ei tunnu missään, mutta pullokuitin voi kätevästi tökätä S-tilille Prisman asiointipisteessä. Prosessiin menee aikaa noin puoli minuuttia. Entäs se boonus?
Jos bonusprosenttisi on 5 (maksimi), laittamalla pullokuitit S-tilille, tienaat vielä ilmaisen kympin boonusta, joka jäisi saamatta, jos vähentäisit pullokuitit loppusummasta.

Jos taas harrastat limukoiden tai kivennäisvesien juontia, niiden pantti on 0.40 euroa / pullo. Jos juot pullon kivennäisvettä päivässä, jo pelkistään niistä panteista kertyy vuositasolla ~150 euroa. Edelleen väitän, että kaupan kassalla et huomaa loppusummassa eroa, vaikka et vähentäisikään pullonpalautuksia!

Pienistä puroista syntyy suurempikin joki.

Jos et ole valmis menettämään pullokuittialennusta viikonloppuostoksissasi, kannattaa ainakin tehdä se, että ottaa pullokuittirahan käteisenä. Tällöin et menetä poonusta.

4 kommenttia:

  1. Itse päädyin tähän lopputulokseen, jolla voin maksaa noin 7 % bonusta kuukausittaisesta ruokalaskusta:

    http://fyysikonosingot.blogspot.fi/2014/10/ruuan-hintavertailu-syksy-2014-lidl.html?m=1

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, olen niin onnellinen jakaessani tämän, en voi vieläkään kiittää tarpeeksi voimakasta Priest Adea, mieheni lähti nuoremman naisen luokse, koska en pystynyt synnyttämään PCOS: n vuoksi, olin niin tuhoinen, olin yksinäinen, itkin paljon Yritin jopa ottaa elämäni. Sitten ystäväni kertoi minulle tästä mahtavasta miehestä, papista Adesta, joka auttoi häntä tekemään avioliitonsa täydelliseksi, kävin myös verkossa ja tein lisätietoja hänestä, en ollut liian varma, mutta päätin kokeilla hänelle käski minun olla huolestuttava siitä, että kaikki menee hyvin, hän kertoi minulle kaiken, mitä minun piti maksaa, mikä oli kätevä maksu ja minä tein, ja hän teki työnsä, lähetti minulle videotodistuksen ja käski odottaa 24 tuntia, että hän tulee takaisin, Seuraavana aamuna suurimpana yllätyksekseni se oli, että aviomieheni Shawn polvillaan kerjäämällä olen niin onnellinen, se ei loppunut siihen, olen ylpeä voidessani sanoa, että olen 3 viikkoa raskaana, kiitos paljon Priest Ade i ' m ikuisesti kiitollinen ancientspiritspellcast@yahoo.com tai ancientspiritspellcast@gmail.com
      Blogi: https://priestade.blogspot.com
      WhatsApp +2347059715465






      Hei, olen niin onnellinen jakaessani tämän, en voi vieläkään kiittää tarpeeksi voimakasta Priest Adea, mieheni lähti nuoremman naisen luokse, koska en pystynyt synnyttämään PCOS: n vuoksi, olin niin tuhoinen, olin yksinäinen, itkin paljon Yritin jopa ottaa elämäni. Sitten ystäväni kertoi minulle tästä mahtavasta miehestä, papista Adesta, joka auttoi häntä tekemään avioliitonsa täydelliseksi, kävin myös verkossa ja tein lisätietoja hänestä, en ollut liian varma, mutta päätin kokeilla hänelle käski minun olla huolestuttava siitä, että kaikki menee hyvin, hän kertoi minulle kaiken, mitä minun piti maksaa, mikä oli kätevä maksu ja minä tein, ja hän teki työnsä, lähetti minulle videotodistuksen ja käski odottaa 24 tuntia, että hän tulee takaisin, Seuraavana aamuna suurimpana yllätyksekseni se oli, että aviomieheni Shawn polvillaan kerjäämällä olen niin onnellinen, se ei loppunut siihen, olen ylpeä voidessani sanoa, että olen 3 viikkoa raskaana, kiitos paljon Priest Ade i ' m ikuisesti kiitollinen ancientspiritspellcast@yahoo.com tai ancientspiritspellcast@gmail.com
      Blogi: https://priestade.blogspot.com
      WhatsApp +2347059715465








      Hei, olen niin onnellinen jakaessani tämän, en voi vieläkään kiittää tarpeeksi voimakasta Priest Adea, mieheni lähti nuoremman naisen luokse, koska en pystynyt synnyttämään PCOS: n vuoksi, olin niin tuhoinen, olin yksinäinen, itkin paljon Yritin jopa ottaa elämäni. Sitten ystäväni kertoi minulle tästä mahtavasta miehestä, papista Adesta, joka auttoi häntä tekemään avioliitonsa täydelliseksi, kävin myös verkossa ja tein lisätietoja hänestä, en ollut liian varma, mutta päätin kokeilla hänelle käski minun olla huolestuttava siitä, että kaikki menee hyvin, hän kertoi minulle kaiken, mitä minun piti maksaa, mikä oli kätevä maksu ja minä tein, ja hän teki työnsä, lähetti minulle videotodistuksen ja käski odottaa 24 tuntia, että hän tulee takaisin, Seuraavana aamuna suurimpana yllätyksekseni se oli, että aviomieheni Shawn polvillaan kerjäämällä olen niin onnellinen, se ei loppunut siihen, olen ylpeä voidessani sanoa, että olen 3 viikkoa raskaana, kiitos paljon Priest Ade i ' m ikuisesti kiitollinen ancientspiritspellcast@yahoo.com tai ancientspiritspellcast@gmail.com
      Blogi: https://priestade.blogspot.com
      WhatsApp +2347059715465

      Poista
  2. En tarkoituksellakaan halunnut lähteä ruokakauppasotaan. Itse aiemmin asioin pääasiassa Lidlissä, koska se oli lähellä. Ruoka oli kyllä siellä halvempaa, mutta monesti joutui käymään myös toisessa kaupassa jos kaipasi jotain erikoisempaa, jota valikoimasta ei löytynyt. Moni on kuitenkin S-ryhmän vahva kannattaja, joten suuntasin kirjoitukseni pääasiassa heille.

    VastaaPoista
  3. Meillä näin: Joka palkkapäivänä automattisiirto palkkatililtä -> s-pankkitilille (minä & vaimo) ja kun perheen ostokset tehdään n.90%:sesti Prismassa ja maksetaan s-debit-kortilla s-tililtä saadaan normibonuksien päälle maksutapaetu 0.5%. Bonuksia ei oteta ulos vaan ne käytetään ostoksiin samalla tavalla kuin S-tilille siirretty palkkarahakin. Näin ei myöskään ole merkitystä kumpi käy ruokakaupassa kun maksu tapahtuu yhteiseltä s-tililtä.

    VastaaPoista