lauantai 3. tammikuuta 2015

Vuoden 2014 tulos + salkun veivailua

Omalta kohdaltani vuosi 2014 oli menestykseltään vaihteleva. Jos salkkua tarkastellaan kokonaisuutena, vuotta voidaan pitää katastrofaalisen heikkona suhteessa yleiseen markkinakehitykseen. Jos taas katsotaan yksittäisiä kohteita, vuosi oli varsin hyvä. Seadrillin korkea paino salkussani pudotti tulosta rankasti. Tein loppukesästä klassisen "tonnin verottoman luovutuksen" ja veroseuraamuksia välttääkseni jätin myös Seadrillit myymättä kun tappio oli pieni. Tästä täytyy ottaa oppia, eli verokikkailu aloitetaan vasta joulukuussa eikä puolessa välissä vuotta.


Vuoden vaihteen jälkeen tein salkkuni koostumuksessa pieniä muutoksia. Ensinnäkin myin osinkoja ulos jakavat ETF:t pois. Tähän syynä on se, että näiden laajempien indeksi-ETF:ien osinkotuotto on sen verran kehno, ettei tuotosta jää mitään verojen jälkeen käteen. Lisäksi kvartaaleittain jaettava osinko lisää kirjanpidollista työmäärää. Kyseisten tuotteiden vaihto oli myös varsin vaatimatonta. Jatkan kuukausisäästöä vastaaviin, ei osinkoja ulosjakaviin ETF:iin.

Tilalle nappasin muutamaa osinkoyhtiötä: Fortum, Nordea ja Chevron.

Fortumia perustelen sillä, että vaikka arvostustaso on korkeampi kuin joitakin vuosia sitten, on yhtiö mielestäni edelleen varsin vakaa. Venäjäriskiä on toki mukana, mutta mielestäni viimeisin vesivoimalakauppa osoittaa Fortumin kykyjä idän kaupassa. Aiheesta kannattaa käydä tsekkaamassa Seligsonin Oldenburgin mietteitä.

Nordean nappasin mukaan siksi, että mielestäni yhtiö on edelleen halpa. Valitettavasti myöhästyin hetki sitten olleesta "miniromahduksesta", mutta alta kympin yhtiö on omiin silmiini "no brainer". 

Koska olen yleisestikin kiinnostunut energiasektorista, se näkyy myös salkussa. Big Oilista mukaan tarttui Chevron, joka jakaa jenkkiyhtiöksi varsin avokätisesti osinkoa. Jakosuhde on kuitenkin maltillinen ja yhtiön historia osingon kasvattamisessa on mittava. Toisena vaihtoehtona oli Exxon, mutta jostain syystä valinta meni Chevroniin. Ehkäpä aiemmalla Citroenismilla oli vaikutusta, koska Chevronin logo miellyttää silmää ;-)

Kassaan jäi vielä n. 10% käteistä odottamaan seuraavia ostoja. Aion myös mahdollisesti lunastaa osan Seligsonin rahastoista (suomirahasto lienee tulilinjalla). Perusteluna se, että Suomen markkina on niin kapea, että varsin kattavan osuuden markkinasta saa jo parilla suoralla osakeostolla. Toki riskitaso hieman kasvaa verrattuna laajemmin hajautettuun salkkuun.

Luovutusvoittoja näistä muljautuksista kirjautui n. 3% salkun arvosta. Osinkojen kanssa toteutunut tulos on tällä hetkellä 5% salkun arvosta, eniten voitolla olevat erät ovat vielä myymättä. 

1 kommentti:

  1. Hei, olen niin onnellinen jakaessani tämän, en voi vieläkään kiittää tarpeeksi voimakasta Priest Adea, mieheni lähti nuoremman naisen luokse, koska en pystynyt synnyttämään PCOS: n vuoksi, olin niin tuhoinen, olin yksinäinen, itkin paljon Yritin jopa ottaa elämäni. Sitten ystäväni kertoi minulle tästä mahtavasta miehestä, papista Adesta, joka auttoi häntä tekemään avioliitonsa täydelliseksi, kävin myös verkossa ja tein lisätietoja hänestä, en ollut liian varma, mutta päätin kokeilla hänelle käski minun olla huolestuttava siitä, että kaikki menee hyvin, hän kertoi minulle kaiken, mitä minun piti maksaa, mikä oli kätevä maksu ja minä tein, ja hän teki työnsä, lähetti minulle videotodistuksen ja käski odottaa 24 tuntia, että hän tulee takaisin, Seuraavana aamuna suurimpana yllätyksekseni se oli, että aviomieheni Shawn polvillaan kerjäämällä olen niin onnellinen, se ei loppunut siihen, olen ylpeä voidessani sanoa, että olen 3 viikkoa raskaana, kiitos paljon Priest Ade i ' m ikuisesti kiitollinen ancientspiritspellcast@yahoo.com tai ancientspiritspellcast@gmail.com
    Blogi: https://priestade.blogspot.com
    WhatsApp +2347059715465

    VastaaPoista