lauantai 24. tammikuuta 2015

Salkkuun uusi yhtiö

Vähensin hieman Seligsonin Kehittyvät markkinat -rahastoa. Osan summasta siirsin Russian Prosperityyn. Tarkempia kommentteja kannattaa käydä katsomassa Laiskan Sijoittajan blogista, oma logiikkani on hieman samankaltainen. 

Käteiskassani oli myös paisunut sen verran, että päätin ottaa salkkuun uuden yhtiön. Olen jo pidemmän aikaa pohtinut tupakkafirmaan sijoittamista, se olisi näin jälkiviisaana kannattanut tehdä jo vuosia sitten. Jälkiviisaus on kuitenkin helppoa, joten en tilannetta sen ihmeemmin jäänyt harmittelemaan.

Miksi sitten tupakkayhtiö? Osa ihmisistä ei voi kuvitellakkaan omistavansa yhtiötä, jonka tavoitteena on saada kasvua kehittyviltä markkinoilta. Siinähän käytännössä suoraan hyödynnetään kyseisten maiden heikohkoa oikeusjärjestelmää, markkinoidaan vaarallisia tuotteita ihmisille, joiden koulutustaso ei riitä ymmärtämään haittoja. Monissa tupakkayhtiöille tärkeissä markkina-alueissa lasten tupakointi on yleistä. Aiheesta löytyy hyvä dokumentti YouTubesta, kannattaa katsoa, varsinkin jos arvioi, kestääkö oma moraali tämän kaltaisia sijoituksia. En linkitä dokumenttia tähän suoraan, koska epäilen, että kyseisen dokkarin ilmainen jakelu rikkoo tekijänoikeuksia.


Olen jo vuosien ajan seurannut toimialaa, ja joitakin vuosia sitten suosittelin eräälle kaverilleni Altriaa toimialalta. Jos viimeiset keskustelut pitävät vielä paikkansa, kyseinen lappu on eräs parhaiten tuottaneista hänen salkussaan. Tupakkayhtiöiden osakkeet pääsääntöisesti liikkuvat varsin rauhallisesti. Nousut ja laskut ovat hitaita, osinkoa tulee tasaiseen tahtiin. Pienenä poikkeuksena näistä isommista firmoista on Reynolds American (RAI), joka edelleen on eräänlainen kasvuyhtiö.

Altriasta spin-offannut Philip Morris International päätyi omaan salkkuuni. Mielestäni yhtiö oli tällä hetkellä houkuttelevimmin hinnoiteltu alan toimija. Reynolds Americanilla on menossa yhdistyminen Lorillardin kanssa. Jos tuo suunnitelma menee läpi, saattaisi RAI olla houkuttelevampi kohde. Toki Lorillard on näistä velkaisempi.

Philip Morris on tunnettu mm. Marlboro -tuotemerkistä, joten brändiarvokin on varsin hyvä. Tupakoijat ovat myös varsin merkkiuskollisia asiakkaita, joka auttaa myynnin pysyvyydessä. Riippuvuus tietysti on toinen helpottava seikka. Todella pitkällä aikavälillä toimiala on "kuoleva", mutta en usko tämän tapahtuvan oman elinikäni aikana. Tupakka-alan yhtiöt jakavat käytännössä koko vapaan kassavirran ulos osinkoina ja/tai omien osakkeiden takaisinostoilla. PM on ollut hyvin agressiivinen omien osakkeiden takaisinostossa ja hyödyntänyt halpaa lainarahaa ostaakseen omia osakkeita pois. Käytännössä yhtiöiden arvostustason muutokset ovat seurausta omien osakkeiden ostosta ja toissijaisesti pörssin yleisestä tunnelmasta. Tämän hetken osinkotuotto on piirua vaille viisi prosenttia.

Tällä hetkellä en ole suunnitellut kasvattavani ko. toimialan pottiani.

1 kommentti:

  1. Hei, olen niin onnellinen jakaessani tämän, en voi vieläkään kiittää tarpeeksi voimakasta Priest Adea, mieheni lähti nuoremman naisen luokse, koska en pystynyt synnyttämään PCOS: n vuoksi, olin niin tuhoinen, olin yksinäinen, itkin paljon Yritin jopa ottaa elämäni. Sitten ystäväni kertoi minulle tästä mahtavasta miehestä, papista Adesta, joka auttoi häntä tekemään avioliitonsa täydelliseksi, kävin myös verkossa ja tein lisätietoja hänestä, en ollut liian varma, mutta päätin kokeilla hänelle käski minun olla huolestuttava siitä, että kaikki menee hyvin, hän kertoi minulle kaiken, mitä minun piti maksaa, mikä oli kätevä maksu ja minä tein, ja hän teki työnsä, lähetti minulle videotodistuksen ja käski odottaa 24 tuntia, että hän tulee takaisin, Seuraavana aamuna suurimpana yllätyksekseni se oli, että aviomieheni Shawn polvillaan kerjäämällä olen niin onnellinen, se ei loppunut siihen, olen ylpeä voidessani sanoa, että olen 3 viikkoa raskaana, kiitos paljon Priest Ade i ' m ikuisesti kiitollinen ancientspiritspellcast@yahoo.com tai ancientspiritspellcast@gmail.com
    Blogi: https://priestade.blogspot.com
    WhatsApp +2347059715465

    VastaaPoista