maanantai 4. lokakuuta 2010

Autohistoriikki: osa3

Kun Peugeot alkoi osoittaa lähestyvänsä kriittistä tilannetta (isot huollot, ja auton iän jatkuminen vs auton vaihto ja ongelmien siirto tulevalle omistajalle), päädyin vaihtamaan Peugeotin pois. Taas tuli muutamaa Saksalaista Laatuautoa(tm) kokeiltua, samalla hinnalla olisi saanut esimerkiksi Audi A4 tuplakilometreillä. Nämä kokeiltuani totesin, ettei minun ole järkeä tuplata auton arvoa ja saada lähes yhtä paljon ajettu, kuin aikaisempikin ajoneuvo. Ranskatarten ihmeelliseen maailmaan siis jälleen. Silmiini sattui sopukilometreillä oleva (146000km) ajettu vuosimallin 2004 Citroen C5 Break AT, 2.0 HDI. Kyseinen kaksilitrainen automaattivaihteinen tuntui heti sopivalta ehdokkaalta. Mikäs sen parempaa kuin sama, kestäväksi osoittautunut 2.0 HDI kone yhdistettynä massiiviseen koriin ja Sitikan kyseenalaista mainetta niittäneeseen hydejousitukseen.

Citroën C5 2.0 HDI Break AT, vm 2004

Minuahan eivät pahat puheet pelota, joten auto alle ja kädet ristiin. Automaattiin oli aluksi hieman hankala tottua, mutta lopulta rakastuin siihen niin, ettei tähän talouteen keppihevosia enää tule. Autoon ei tarvinnut polttimoiden lisäksi tehdä mitään remontteja, joskin ajoin sillä vain vuoden.

Syy pikaiseen vaihtoon oli kulupuolella. Massiivisen sitikan massa ja automaattivaihteiston innostamat päästölukemat takasivat sen, että Suomen Valtio Oy tarjosi kohtuullisen kovia vuotuisia verorästejä. Keittoa kului kaupunkiajossa melko runsaasti, syynä tähän neliportaisen automaatin huonosti kaupunkinopeuksiin sopivat välitykset.

Oikeastaan ainoa pelon aihe kyseisessä autossa oli nimenomaan tuo automaattivaihteisto, vaikka se kuuluikin jousituksen ohella auton parhaisiin ominaisuuksiin. Citroën-foorumilla pyörii runsaasti ikäviä kokemuksia AL4 -automaattilaatikosta. Omalle kohdalle nämä eivät sattuneet, sillä oston yhteydessä huolehdin laatikon öljynvaihdot kuntoon. Hydraulijousitus on mielestäni isossa autossa ainoa oikea jousitus, sen verran mukavaa kyytiä se tarjoaa rautatankoihin verrattuna. Ikäväkseni täytyy kuitenkin todeta, ettei farmariversio ole Sedanin tasolla mukavuudessa.

Tarinoita ei tämän auton kohdalla juuri ole, sillä mitään ongelmiakaan ei vastaan ehtinyt tulla.

Tähän astisista autoistani ehdottomasti mukavin ja paras ajettava, varsinainen matka-auto. Valtion ympäristöpoliittisista syistä jouduin kuitenkin laittamaan auton vaihtoon ja hieman tuoreempaa alle.
Surullisesti Citroën C5 jatkaa kohti uusia haasteita

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti